Hur skriva en läsbar dialog?

 

I förra artikeln tog jag upp fyra olika typer av tal i text, det finns flera sätt att variera sig på utifrån den första man kanske kommer att tänka på. Du kan läsa mer om det i artikeln Tal i text – finns det mer än dialog?
Kreationslotsen, skriva dialog, skrivcoach, Jeanette Niemi
 
 
Tal i text låter inte som tal i verkliga livet. Din uppgift är att gestalta och ge känslan av riktigt tal.  Att skriva tal i litterär text handlar inte om att skriva ut exakt allt som sägs. Det blir snabbt rörigt och pladdrigt. Har du lyssnat, verkligen lyssnat på någon som pratar någon gång? Det blir ett och annat eh, tystnader och ej avslutade meningar. När vi pratar får vi oftast ihop sammanhanget men i text så blir det bara osammanhängande.
 
Jag får ofta frågor som ”hur skriver man dialog” och ”hur mycket dialog kan man ha”.
Som vanligt är svaret: det beror på. Om du slår upp några böcker och tittar på hur dialogerna är skrivna kommer du snart att se att de är skrivna på många olika sätt. Det får olika effekter på läsbarheten och uttrycket dvs det som läsaren kommer att uppleva.

  

Rent grafiskt kan man också göra på många olika sätt. De två vanligaste är att använda talstreck och citattecken. Ibland kan man se att man inte använder något anföringstecken alls.
 
Detta kan vara en smaksak men det har också olika funktioner och får då påverkan på läsbarheten och uttrycket.
 
Talstrecket har en tydlig början men det visar inte var repliken slutar.
 
Citattecken visar var repliken börjar men också var den slutar. Detta innebär att det är ögonblickssnabbt att urskilja replikerna från övrig text.
 
 

Vi tittar på ett exempel.

 
”Roomservice. Er frukost är här” säger en mjuk röst från dörrspringan.

Hade den repliken istället skrivits med talstreck hade det blivit:

– Roomservice. Er frukost är här, säger en mjuk röst från dörrspringan.

 

Den beskrivande texten från berättarrösten blandas samman med repliken. Det ger inte samma tydliga omedelbara läsning. Vill man uppnå det kan man istället göra en radbrytning efter repliken och sedan lägga till beskrivningen, så här t ex:
 
– Roomservice. Er frukost är här.
Hon tittar i riktning mot den ljusa rösten från dörrspringan.

 

Det finns som vanligt inga rätt eller fel. Rent generellt tycker jag att man kan utgå från att underlätta för läsaren så långt det går. Med bibehållet uttryck. Det kan bli lite extra arbete men det är värt det, den litterära kvaliteten blir högre.

 

Så mitt tips till dig är:

Titta i många böcker hur andra har gjort, fundera över vilket uttryck det ger och våga prova dig fram till det som ger det uttryck du önskar.

 

Exemplen i denna text är tagen ur min novell ”Hem ljuva hem” publicerad i ”30 nyanser av frihet #älskanoveller” på Ordberoende förlag.

Skrivglädje till dig!
/Jeanette

PS
Månadens tema tas upp i alla mina kanaler såsom Skrivradion och Skrivboosten – din fria utbildning. Som medlem i Skriv! får du dessutom en workshop på temat varje månad plus gruppcoachning, plats i responsgrupp, egen skrivkamrat och mycket mer. Varmt välkommen in!

Spara

Spara

Spara

Comments

comments

Login