Att skriva följebrev är som att söka ett jobb. 

 

Hur mycket tanke har du lagt på ditt följebrev? 

 

Att skriva följebrev är som att söka ett jobb.

 

När ditt manusutkast är färdigt att skickas till förlag ska du skicka ett följebrev till förlaget som visar vem du är och vad du har gjort. 

 

Slarva inteSkriva följebrev, Jeanette Niemi, Kreationslotsen, din skrivcoach bokmanus

 

Ha inte för bråttom. Detta är det första intrycket man kommer att få av dig. Det kan få dig att vinna eller fällas. Vilket önskar du? 

 

Håll fokus

 

Det du har skrivit är fokus. Mycket kort ska du beskriva vad du har skrivit och det som känns viktigt som t ex varför du skrivit den, vilken betydelse den har och om du har planer för fler. Ett förlag lever på sin produkt – att ge ut böcker – det är därför viktigt att de ser att ditt manus går att sälja. Precis som det är viktigt att du framstår som en person de kan samarbeta med. 

 

Att bli utvald

 

Heaven and hell. Det finns ingen garanti för att ditt manus ska bli antaget. Oavsett vad du har skrivit. Det beror på vem du skickar till och att den som tar emot det tänker att det kan vara värdefullt för förlaget. Det kommer dock in många fler manus än vad som blir antagna, högarna är stora – så din enda chans är att göra vad du kan med såväl ditt manus som ditt följebrev. Väck mottagarens uppmärksamhet och övertyga dem sedan. 

 

Ja, att söka förlag är som att söka jobb. Behöver du mer hjälp på temat så kan du läsa fler artiklar här på bloggen.

 

Lycka till med skrivandet och förlagsjakten!

 

Skrivglada hälsningar

/Jeanette

Kreationslotsen – din skrivcoach

 

PS

Denna artikel ingår i en artikelserie där vi kommer att fördjupa oss i avslutsarbetet av ett bokmanus. I nästa artikel tar vi upp frågan om egenutgivning. Vill du vara säker på att inte missa det så rekommenderar jag dig att anmäla dig till Skrivboosten – din fria utbildning, då kommer artikeln direkt i din mejlkorg. Dessutom får du en skrivpuff, tips, övning och en uppmuntrande hälsning från mig varannan vecka.

Comments

comments

Login