Lär dig din dramaturgi och spara tid

 

Kreationslotsen, Dramaturgi, SkrivkursDramaturgi. Ett ord som låter stort som svårt att greppa för många. Och då är det ju lätt att strunta i det. Det är synd eftersom det kan underlätta ditt arbete på många sätt att känna till dramaturgi som verktyg och den egna berättelsens dramaturgi. Dessutom behöver det inte vara svårt. Vi gör det lätt.
Dramaturgi handlar om det sätt som du strukturerar din berättelse. Ryggraden och det som driver berättelsen framåt.

Det finns gott om dramaturgiska modeller. Du kan googla på dramaturgi och kolla bilderna som du får träff på så får du en bild av vad jag menar. Det finns en grundläggande likhet mellan dem och det räcker ganska långt att hålla sig till den.

Så här …

Det dramaturgiska berättandet börjar alltid i ett dilemma av något slag t ex en karaktär som blir av med jobbet och ekonomin och livssituationen är nu hotad. Sedan blir det än värre. Och ännu värre. Värre ändå. Och till slut så ordnar det upp sig. T ex karaktärens partner gör slut. Sedan blir karaktären av med lägenheten också. Som om det inte vore nog så visar det sig att karaktären är gravid. Men det blir också början till något nytt och nu löser det sig för karaktären. Karaktärens verklighet ser inte likadan ut som när berättelsen började.
Dramaturgi är alltså berättelsens struktur: ryggraden och de händelser som driver berättelsen framåt.

Du kvalitetssäkrar därför din berättelse då du tittar på den utifrån dess dramaturgi.

Så vad ska du ha koll på?

Utan att krångla till det.

  • Början. Vilket löfte ges till läsaren? Vilken konflikt/dilemma befinner sig huvudkaraktären i, det orosmoln som skuggar karaktärens. Vad kan läsaren förvänta sig att få läsa om? Vad kommer hen få veta som gör att det är värt att läsa vidare till slutet?
  • Mitten. Mitten är ju väldigt vagt, säger just inget mer än att det är på mitten. Och då vet vi bara att det måste finnas något på varje sida. Om vi istället tänker på den här delen som händelsernas centrum där karaktären agerar så blir det annat. Det är alltså den delen där karaktären försöker ta sig förbi sitt dilemma och om och om igen blir hindrad för att det tillstöter nya moln på himlen.
  • Slutet. Här kommer vi till lösningsstadiet. Karaktärens livssituation går nu mot ett uppklarnande. Det löfte som gavs i början om konflikten/dilemmat ska nu lösas. Att leverera en lösning behöver inte betyda att vår karaktär nu har fått ett nytt jobb och allt är lyckligt. Det ska bara vara annorlunda än det tidigare. Kanske har karaktären istället flyttat in i ett kollektiv där hen får hjälp att klara sig av de andra boende. Eller kanske orkade hen inte med och barnet adopterades bort. Huvudsaken är att läget i slutet är ett annat än när berättelsen började.

Så kan du se din berättelses dramaturgi?

Skriv ner dem punkt för punkt, rubrik för rubrik så att du tydligt kan se din berättelse struktur och ryggrad. Var den börjar, var de viktiga händelserna ligger i karaktärens utveckling ligger och var berättelsen slutar.

Vill du lära dig mer …

om dramaturgi och hur du kan bygga din berättelse? I Bygg en berättelse skriver du en kortare berättelse genom att göra övningar som tar dig steg för steg i processen. Du har roligt samtidigt som du lär dig förstå dramaturgins uppbyggnad!

Lycka till!
/Jeanette

Spara

Spara

Comments

comments

Login