Vilseleda med finess

I den här artikeln ger jag dig tips om vad du kan tänka på för att skriva spänning utan att tumma på den litterära kvaliteten. Förra artikeln tog upp förebildens betydelse och du fick ett par lästips att stuKreationslotsen, skrivcoach, skrivkurser, sommarkursdera då det gäller att nyttja hantverket i spänningslitteratur.

 

Jag brukar vara noga med att poängtera att det inte finns några rätt och fel. Jag tänker inte tala om för dig vad som är bra eller dåligt – det ligger inom mina rättigheter eller mitt intresse. Jag vill belysa att hantverket är viktigt för läsupplevelsen i spänningslitteraturen och att det här är en genre som kräver en hel del av dig. Som alla genre gör. Som författare avgör du själv vilket arbete du ska lägga ner på ditt manus och du bestämmer själv vad du vill skapa och hur du ska göra det.

 

Jag ger däremot tips om saker du kan vara uppmärksam på, såväl när du redigerar som när du läser själv. Och läs gärna annan litteratur än spänning också. Spänning innehåller inte bara våld och mordgåtor. Se hur annan litteratur är uppbyggd och vilka effekter det får för din läsning. Det finns många tåtar att håla reda på i alla manus men i spänningsmanus är det ofta än fler.

 

6 snabba tips:

  • Struktur. Det är lätt hänt att tappa trådar i ett manus som har ledtrådar, villospår och många karaktärer. Skapa en struktur som gör det möjligt att samla ditt material så slipper det hända.
  • Karaktär. Skapa karaktärer som känns på riktigt, ge dem egna liv. Det ger läsaren möjlighet att skapa relation med din karaktär. Det är tråkigt att läsa om man inte ens minns vem en person är. Detta blir extra viktigt om du har många karaktärer.
  • Begränsa antalet karaktärer. Ett vanligt misstag är att överbefolka romanmanus. Då blir det svårare att anknyta till och hålla reda på dem för läsaren. Du vill låta dina läsare känna sig som intelligenta detektiver i jakt på lösningen. Inte förvirrade och lurade på falska ledtrådar och villovägar genom att de inte mäktar med att hålla reda på karaktärerna.
  • Research. Visst, du kan komma undan med mycket i fiktion. Men varför satsa på att komma undan när du genom att ta reda på det du behöver får en text som är skön att läsa och vittnar om en författare som vet vad den skriver om.
  • Berättande. Ditt val av berättarröst är tongivande för din berättelse. Ett vanligt och enkelt sätt att berätta en historia är att låta en allvetande berättare göra det. Någon som vet all om alla, vad de tänker, ser och hör. Följden blir ofta att texten förlorar i gestaltning då man berättar istället. I spänning är vi beroende av att inte all kunskap ges på en gång, läsaren ska underhållas och hållas på halster. En person som vet allt sitter på alla hemligheter.
  • Slafs. Onödigt våld, makabert blod. Onödigt i den mening att det endast är därför att få läsaren att känna äckel känns inte relevant. Låt allt du låter vara klar i ditt manusutkast ha en mening.

 

Japp, det är helt riktigt. Det kommer att krävas en del av dig att skriva en spänningsroman som är skön att läsa. Men jag kan glädja dig med att det gör det i alla genrer. Alla författare som ger ut en bok där trådarna hänger samman, intresset håller boken ut och det finns en litterär kvalitet har ägnat sitt manus många timmars omsorg.

 

Så sätt igång och skriv av hjärtats lust! Redigera sedan med huvudet och bjud in din inre kritiker att föra diskussion med dig om du har gjort det som krävs.

 

Ser fram emot att läsa din bok!
/Jeanette

PS
Vill du ha hjälp av mig i sommar så har du chansen nu. Jag har några platser kvar på sommarkurserna på distans. Skrivsommar på distans för dig som vill komma igång och Författarsteget för dig som är igång och vill ha handledning och dessutom stöd under ett helt års tid. Klicka in och läs mer om alla mina sommarkurser på distans!

Spara

Spara

Spara

Spara

Comments

comments

Login