fbpx

Välj din förebild

 

När jag var yngre läste jag mängder med spänningslitteratur. Jag läste allt möjligt redan då – från omständliga texter om juridik till att storkonsumera Harlequinromaner. Jag minns när jag drog med fingrarna över bokpärmarna på vårt lilla lokala bibliotek och plockade med mig det jag hittade av Agatha Christie, Alfred Hitchcock och Roald Dahl. Den senare minns jag som en riktig favorit och mästare, jag bär fortfarande med mig minnesbilder av  kroppar inmurade i väggar från den läsningen. Jag har plöjt stora mängder spänning kan man säga. Henning Mankells, Jan Guillou, Liza Marklund, Roslund & Hellström. Jag ska inte rapa upp allesammans, listan kan göras lång. Men så för ett tiotal år sedan så falnade intresset för spänningslitteraturen och det har inte blivit många på senare år. Inför denna månad med temat spänning på tapeten har jag läst ett tiotal olika spänningsromaner och jag tror mig kunna se vad det  är som gör att jag tappat intresset.

 

Kreationslotsen, Skrivcoach, FörebilderDet finns otroligt många spännande berättelser i världen. Jag kan verkligen förundras över människors fantasi och förmåga att lyfta intressanta och aktuella frågor – skapa skönlitteratur som belyser och låter läsaren lära sig om livet och samhället. Den berättelse du vill berätta är naturligtvis viktig. Min uppmaning till dig är: ta hand om den – HUR du berättar den kommer att avgöra hur den tas emot och hur välskriven den uppfattas.

 

Ofta är det vi skriver förknippat med det vi läser på ett eller annat sätt. Vi skriver det vi läser kan man säga. Gillar du att läsa till exempel spänningslitteratur så är det troligt att du gillar att skriva det. Ännu troligare att du har lärt dig en massa om hur man skriver spänningslitteratur. Det är ju bra! Eller?

 

Jag tänker att det beror lite på vad du har lärt dig. All publicerad litteratur har inte helt nyttjat kraften i hantverket. Låt dig inte luras av stora namn, allt ges inte ut för att det är hög litterär kvalitet. Det finns andra aspekter som till exempel att en bra berättelse säljer till många.
Av denna anledning blir dina förebilder viktiga. Det finns oerhört mycket att välja på och jag skulle vilja ta upp ett par exempel av det som jag har läst som jag kan tycka fungerar bra som studieobjekt där man använder hantverket för att förhöja sin berättelse och skapa spänning.

 

En sannolik historia av Karin Alvtegen.

Spänningslitteratur behöver inte handla om bloddränkta mord och makabra våldsscener. Karin är en mästare på att ta det allra mänskligaste i mänskligt beteende som fördomsfullhet, skam och skuld och förvandla det till spännande romaner som rullar upp människoöden och nervkittlande samband. Ett genomtänkt berättarperspektiv och generös gestaltning är viktiga komponenter. Texten snirklar sig fram lindar upp varje ledtråd i lagom takt. Inget lämnas åt slumpen, jag känner mig trygg i att den här författaren vet vad hon gör. Här används också ett tredje personperspektiv som ligger mycket nära karaktärerna. Det känns som att man följer deras tankar. Läsaren dras in i berättelsen.

 

Stenhjärtat av Katarina Wennstam.

Katarina är kunnig inom sitt område, det känns i läsningen. Utan att bli snaskigt tar du som läsare emot en otäck historia om ett par föräldrar som blir misstänkta för att ha vållat sitt spädbarn allvarliga skador som benbrott och hjärnskador. Genom gestaltning får jag bilder i huvudet som jag önskar att jag inte hade fått. Jag kan känna hur jag ryser till av illamående när jag hör om de skador som barnet åsamkats.
Båda två använder ett begränsat antal karaktärer där var och en har en funktion. Och genom väl valda detaljer sticker de ut och blir levande personer för mig som läsare, jag känner igen dem när de dyker upp ett par kapitel senare igen.
Jag kommer aldrig att kunna gå tillbaka till den läsning jag hade innan jag lärde mig så pass mycket om litteratur och det skrivande hantverket som jag kan idag. Det är ingen förlust. Jag vill ha mer av det jag läser – det räcker inte med en god och spännande historia. Jag vill ha läsning där författaren har dragit nytta av hantverket för att förhöja sin berättelse. Jag vill bli indragen och engagerad.
Jag vill uppmuntra dig att skriva spänningslitteratur som inte tummar på hantverket. Skriv en sån och jag vill läsa den! Välj dina förebilder, läs mycket och reflektera över det du läser och upplever. Sök efter hur det har åstadkommits. Skriv på.

I nästa artikel får du konkreta tips om vad du ska tänka på när du skriver spänning.

Ser fram emot att läsa din bok!
/Jeanette

PS
Vill du ha hjälp av mig i sommar så har du chansen nu. Jag har några platser kvar på sommarkurserna på distans. Skrivsommar på distans för dig som vill komma igång och Författarsteget för dig som är igång och vill ha handledning och dessutom stöd under ett helt års tid. Klicka in och läs mer!

 

 

Spara

Spara

Comments

comments

Login