fbpx

Borttappade manusdokument är inte kul

Som med alla projekt så tenderar ett skrivprojekt att växa och innehålla massor av information efter tag. Långt mer än bara det där manusprojektet som man började med. Det kan vara sådant som researchmaterial, karaktärsgallerier, synopsis och planeringar. Om du inte har en struktur på hur du sparar ditt material och dina filer i datorn så blir jag inte förvånad om du ofta lägger tid på att leta efter filer. Eller rent av inte hittar igen ditt senaste manusutkast. 

Känn dig inte nedslagen om du känner igen dig i detta. Du är i gott sällskap, jag hör det ofta – och dessutom så är det lätt fixat! Här bjussar jag på mina bästa tips för att skapa en mappstruktur specifikt för ditt skrivprojekt. Om du vill ha mer bakgrund så rekommenderar jag dig att läsa förra artikeln Hjälp! Var är mitt manusdokument? där du hittar generella tips för att strukturera sin dator som är bra att ha med sig innan du läser denna. 

Vad som behövs specifikt för ett skrivprojekt kan förstås variera ganska mycket beroende på vad det är för projekt. Du får känna dig fram till vad som passar dig men här kommer några tips du kan tillåta dig att inspireras av. Tipsen är av den sorten att jag har sett att det har hjälpt såväl mig som många andra att fokusera på kreativitet och skrivande istället för att fundera på var man har saker eller vad man ska göra. 

ETT. 

Strukturera dina filer i mappar med namn som gör att du förstår vad de innehåller. Börja alltid med en mapp för ditt skrivprojekt. Jag har t ex en mapp som heter Din bokidé – en steg för steg-guide där jag samlade material inför arbetet att skriva den boken. 

TVÅ. 

Låt undermapparna ha höjd. Karaktärer kan t ex vara en användbar mapp och under den kan varje karaktär ha en mapp med respektive namn – ett persongalleri. Under resp karaktär kanske du vill spara på bilder som gestaltar karaktären t ex en bil, bostad, kläder osv. Research kan vara en viktig mapp också för att hålla reda på insamlat material. 

TRE. 

Håll isär olika dokument om du jobbar i word t ex. Låt manusutkastet vara ett eget dokument. Synopsis ett annat och persongalleri ett tredje. Döp dem smart så att du vet vad varje dokument innehåller.

 

FYRA

Ett annat tips är att om du har flera lagringsställen såsom jag har på datorn, i mejlen, på en arkiv-hårddisk, på Google Drive och Dropbox – använd samma mappmodell! När jag lärde mig det knepet av min käre coachkollega och vän Inger Eriksson blev min vardag hur mycket enklare som helst. Men se upp med att spara dubbletter på olika ställen, det strular lätt till det. Läs gärna mer om hur du läser det smart i artikeln Bli mobil med molntjänster och smarta appar.

Det är bra att bli inspirerad till nya tankar men det kan också bli för mycket så att det blir överväldigande. Och det viktigaste av allt är – att du gör. Tar ett första steg mot det som kommer hjälpa dig att skapa ordning för ditt skrivande. Lycka till!

I nästa artikel kommer jag introducera begreppet författarmentalitet för dig – kunskap om det betyder skillnaden mellan framgång och misslyckande. Vill du vara säker på att inte missa det så klicka in och anmäl dig till Skrivboosten – din fria utbildning så får du den direkt i inboxen.

Skrivglada hälsningar

/Jeanette

Kreationslotsen – din skrivcoach

PS

Mer på temat struktur hittar du bland artiklarna på bloggen. Denna artikel ingår i en artikelserie där vi kommer att fördjupa oss i hur självsabotage blir självhjälpare. Vill du vara säker på att inte missa nästa artikel så rekommenderar jag dig att anmäla dig till Skrivboosten – din fria utbildning, då kommer artikeln direkt i din mejlkorg. Dessutom får du en skrivpuff, tips, övning och en uppmuntrande hälsning från mig varannan vecka.

Comments

comments

Login