fbpx

Tre verktyg för att skriva roman

 

Den här artikeln handlar om det kreativa skrivandets olika hantverksverktyg. Jag är lite ambivalent till att ta upp det i artiklarna som handlar om den kreativa fasen. Förra artikeln handlade om att skapa drivande karaktärer. Det känns angeläget då det är en viktig del av berättelsens driv och många berättelser skapas utifrån en person. Hantverksverktygen kan ses som det kreativa skrivandets grammatik. Och grammatiken kan vi ju justera i efterhand dvs i redigeringsfasen.

 

Jeanette Niemi, Kreationslotsen, skrivcoach, skrivprocessen skriva bok, bokskrivarprocessen

Klicka på bilden för att läsa mer om skrivprocessen

 

 

 

Varför är jag ambivalent?

Egentligen vet du det du behöver för att skriva en berättelse med dialog utan att läsa på om hur du ska göra. Du vet för att du redan har användbar erfarenhet i det du läst och sett på film. Att läsa på för mycket hamnar därför oftare i vägen för skrivandet än att det hjälper dig framåt.

Det är således mycket viktigare att våga släppa taget om alla ”hur gör man”, det bottnar i en osäkerhet om den egna förmågan att skapa. Du kan, släpp taget – skapa och ta itu med resten sedan. När du skrivit några bokmanus så börjar du få grepp om saker och då känns det inte lika angeläget men ändå mer klart. Och det kan finnas en poäng i att läsa på för att fördjupa och utveckla sitt skrivande.

Tre hantverksverktyg för att skriva roman med Jeanette niemi KreationslotsenJag tar ändå upp några hantverksverktyg då jag alltid får frågor kring det här. Vi tar det grunt i den här artikeln och jag länkar vidare till mer läsning för dig som vill ha mer. Under redigeringsfasen fördjupar vi, kom gärna med synpunkter på vad du vill att jag ska ta upp och fördjupa då det gäller hantverksverktyg.

 

 

Dramaturgi

Kort för strukturen i din berättelse. Hur den berättas. Du kan se det som i tre akter, där du först vill orientera, etablera och sätta ett anslag om vad som ska hända. I mittenakten får man följa karaktärerna när du slåss med sitt dilemma och i tredje akten ska det hela klaras upp, bindas ihop och avslutas. Karaktärerna har utvecklats. Det är ett mycket enkelt sätt att beskriva det, långt ifrån heltäckande men det är vad du egentligen behöver ha koll på nu. Och om du tänker efter så har du läst många böcker och sett många filmer så du vet att det är ungefär så det byggs upp.

 

 

Dialog

Tycker många är svårt. Det är ett hantverk som kräver känsla. Du har lyssnat på många samtal. Lev dig in och skriv det som du tänker att dina karaktärer skulle säga.

 

 

Gestaltning

Visa istället för att berätta. Att låta karaktärerna agera och tala så att läsaren får bilder. Tänk i bilder och skriv det du ser i dina bilder. Om du ser en person storma ut genom dörren så skriver du det istället för att hen är arg. Och greppar du inte det här så var inte ledsen. Skriv ändå. Gestaltning kan man öva på under en hel livstid.

 

 

 

Det finns gott om artiklar och avsnitt av Skrivradion på gestaltning, dialog och dramaturgi på bloggen. Välkommen in och botanisera. Dessutom ligger ”En romanskola – encyklopedi för dig som skriver roman” och väntar på dig för att hjälpa dig hela vägen genom romanskrivarprocessen.

 

 

Lycka till med skapandet & skrivglädje till dig!
/Jeanette

 

PS
Månadens tema tas upp i alla mina kanaler såsom Skrivradion, Skrivboosten – din fria utbildning där du också får en övning som hjälper dig vidare. Som medlem i En romanskola – encyklopedi för dig som skriver roman får du ett uppslagsverk genom hela skrivprocessen. Just nu i pilotform. Det medlemskapet ingår också i medlemsprogrammet Skriv! där du dessutom får det stöd du behöver för att lyckas: skrivhives, gruppcoachning, plats i responsgrupp, egen skrivkamrat och mycket mer. Varmt välkommen in!

 

 

 

 

Comments

comments

Login